Mig-29, по кодификация на НАТО “Falcrum” (от англ. - опорна точка), е съветски многоцелеви изтребител от четвърто поколение. Разработен е в конструкторско бюро „МиГ”, част от голямата руска авиостроителна корпорация „МиГ”, занимаваща се с проектирането, реализацията, поддръжката и ремонта на самолетите от серията.
Първите разработки по проекта за лек фронтови изтребител от ново поколение започнали в края на 60-те години. През 1969 г. бил обявен конкурс, който спечелили специалистите от конструкторското бюро на Микоян и Гуревич „МиГ”. Първият полет на прототипа бил на 6 октомври 1977 г., а серийното му производство стартирало през 1982 г. в московския завод № 30 „Знаме на труда”. На следващата година, първият сериен МиГ-29 постъпил на въоръжение във ВВС на СССР. В началото на 1985 г. първите два авиополка на МиГ-29 били напълно обучени. На международната сцена самолетът бил представен през 1988 г. на авиосалона във Форнборо, след което СССР започнал активен износ на изтребителя, както и на много негови модификации. Само през 1991 г. от московските цехове на „МиГ” излезли 1200 едноместни МиГ-29.
Технически характеристики
МиГ-29 е изтребител от 4-то поколение. Конструкцията му е изпълнена предимно от алуминий и композитни материали. Крилете му са стреловидни, сключващи с фюзелажа ъгъл от 42°. Предкрилките му са разположени в челната част на крилете. МиГ-29 е с два вертикални стабилизатора, разположени от двете страни на двигателя. Подемната сила на изтребителя е голяма, поради голямото разстояние между двата му турбо реактивни двигателя („Климов” РД-33), всеки с тяга 50 kN. Самолетът е с хидравлично управление, като има и система за автопилот. Изключителната маневреност на машината позволява с нея да се изпълни сложната акробатична фигура „Кобра на Пугачов”.
МиГ-29 е снабден с 30-mm оръдие ГШ-301 и може да носи до 150 снаряда. Има 3 гнезда за ракети „въздух-въздух”. Побира до 8 ракети с близко действие и 6 ракети „въздух-земя”. Самолетът е снабден с противолокационни УР Х-25 или Х-31 П. На борда му се побират до 4 противокорабни ракети Х-31А, 80-милиметрови ракетни установки, както и бомби (калибър 25, 100, 250 и 500 kg).
Любопитно
На 20 май 1989 г. капитан Александър Зуев приспива колегите си със сладкиш, в който е сложил сънотворно, и емигрира с пилотиран от него МиГ-29 в Турция. Самолетът е върнат в СССР, за да бъдат избегнати международни конфликтни ситуации, а Зуев получава политическо убежище в САЩ.
Моделът на МиГ-29, от японската фирма “Tamiya”, е сглобяем и е в мащаб 1:72. Частите на изтребителя са изработени от висококачествена, едноцветна пластмаса. Люкът на пилотската кабина може да се сглоби в отворена или затворена позиция. Моделът има множество детайли по корпуса, които му придават реалистичен вид. В комплекта има стикери, които обозначават самолета, като част от съветските или югославските военновъздушни сили.
За да може да сглобите и залепите този макет, ви е необходимо лепило.
Елементите на модела са направени от едноцветна пластмаса. Моделът може да се оцвети с боички.