Доу е събирателно име на редица традиционни кораби (дони, нуриба, мабайла, кбалиса, самбука, багала, зарука и др.), които са с една или повече мачти и с триъгълно платно. Използват се за плаване в Червено море и Индийския океан. Някои историци смятат, че корабите „доу“ са дело на арабски корабостроители, но това така и не е доказано. Доу се изработват от тиково дърво, което расте в Индия, като се използва технология позната от векове. Доу имат водоизместване 300-500 тона, корпусът им е дълъг и тесен. Използват се предимно за транспортиране на тежки стоки – предимно плодове и прясна вода - по протежението на Арабския полуостров, Пакистан, Индия, Бангладеш и Източна Африка.
Големите плоскодънни доу са с екипаж от около 30 души, докато малките са със 12-членен екипаж.
Доу могат да се видят и днес, докато извършват търговски плавания между Персийския залив и Източна Африка. Като правило днес те се движат, като използват платна и мотор. Пренасят предимно риба, мангрово дърво, както и някои други екзотични видове дървен материал.
В миналото доу често плавали през зимата или началото на пролетта на юг с мусоните, а в края на пролетта или началото на лятото отново са се връщали до Арабия.
Причините да се изгради такъв здрав плоскодънен плавателен съд са няколко – наличието на добра дървесина в горите на Керала (Индия), здрави кокосови въжета, както и наличието на квалифицирани дърводелци, които са отлични корабостроители.
За навигация моряците на корабите доу използвали специален уред, който определял ъгъла между Полярната звезда и хоризонта.
В днешни дни такива плавателни съдове използват сомалийските пирати.
Моделът на доу „Sultan“
Конструкцията на модела се състои от кил, 12 шпангоута и три палуби. Всички елементи от шперплат са изрязани лазерно, което улеснява сглобяването. Корпусът на ветрохода е с двойна обшивка. Първият слой е от липови летвички, а вторият е от тънки летви коралово дърво. Бордът над ватерлинията е оставен светъл. За вътрешността на фалшборда е предвиден трети слой летви. За поставянето на настилката на палубата се препоръчва използването на малки гвоздеи. Нетрадиционните ограждения на кърмата са от орех и имат лазерно изрязани орнаменти. Цялата палуба е заета от бурета, бъчви и ведра. На нея трябва да се направят люкове с трапецовидна форма и да се постави голям сандък с месингови панти. Такелажът няма да затрудни корабомоделистите, защото е изключително семпъл, без десетки метри конци, стотици възелчета и макари. За рангоута е предвидена заготовка от коралово дърво, за такелажа има светли и тъмни конци, както и макари от чемшир. Всички платна, както и кърмовия навес, са готови и няма нужда да се шият.
В комплекта ще откриете и подробна инструкция за сглобяването на модела на няколко езика и над 140 снимки, които проследяват процеса стъпка по стъпка.
При сглобяването на този макет ще ви е необходимо и лепило за дървени модели и макети.
След завършване на модела е необходимо дървените части да бъдат лакирани.
За по-голяма прецизност и удобство по време на работа, може да използвате специализираните инструменти за сглобяване на модели и макети.
